Med bibl SkaS

Livet pågår! : om vård av döende
Komihåglistan är tom
Serietitel - biuppslagsform
  • FoU-rapport ; 53
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Gästhemmet Vitsippan i Örebro, en hospice-verksamhet som kom till på initiativ av bland annat Britt-Marie Ternestedt, har fjorton vårdplatser knutna till Regionsjukhuset. I den här boken presenteras studier av patienters död i cancer. I samarbete med sjuksköterskor, läkare och kuratorer har författaren skrivit en studiebok som underlag för diskussioner i grupp. Femtiosex patienter samt vårdare på sju kliniker vid Regionsjukhuset har ingått i forskningsprojektet. Avery Weismans kriterier för en god död har utgjort underlag för de frågor som bl a sjuksköterskor fick svara på. Boken berör oss alla: patienter, vårdpersonal, anhöriga och politiker. "Att ge människor ett värdigt avsked från livet bör vara en av de högst prioriterade uppgifterna inom vården. Den kan ske genom aktiv helhetsvård med lindring av smärta och andra besvärande symtom samt psykologiskt, socialt och andligt stöd åt patienten och de närstående"... "Fortlöpande kompletterande utbildning i palliativ vård är nödvändig både för personal inom hemsjukvården och för personal som arbetar inom särskilt boende, liksom för dem som arbetar inom akutsjukvården."
Indexterm - Okontrollerad
Ägande institution
  • Mb
  • 91-7043-047-0
*000     nam a       3a
*0019768
*008      |        sw     e|    |||| 0|swe||
*020  $a91-7043-047-0$x91-7043-047-0
*041  $aswe
*060  $aWB310
*060  $aWY152.3
*084  $aVpm$2kssb
*1001 $aTernestedt, Britt-Marie
*24010$lSvenska
*24510$aLivet pågår! :$bom vård av döende
*260  $aStockholm :$bSHSTF,$c1998
*300  $a184 s.
*440  $aFoU-rapport ;$v53
*520  $aGästhemmet Vitsippan i Örebro, en hospice-verksamhet som kom till på initiativ av bland annat Britt-Marie Ternestedt, har fjorton vårdplatser knutna till Regionsjukhuset. I den här boken presenteras studier av patienters död i cancer. I samarbete med sjuksköterskor, läkare och kuratorer har författaren skrivit en studiebok som underlag för diskussioner i grupp. Femtiosex patienter samt vårdare på sju kliniker vid Regionsjukhuset har ingått i forskningsprojektet. Avery Weismans kriterier för en god död har utgjort underlag för de frågor som bl a sjuksköterskor fick svara på. Boken berör oss alla: patienter, vårdpersonal, anhöriga och politiker. "Att ge människor ett värdigt avsked från livet bör vara en av de högst prioriterade uppgifterna inom vården. Den kan ske genom aktiv helhetsvård med lindring av smärta och andra besvärande symtom samt psykologiskt, socialt och andligt stöd åt patienten och de närstående"... "Fortlöpande kompletterande utbildning i palliativ vård är nödvändig både för personal inom hemsjukvården och för personal som arbetar inom särskilt boende, liksom för dem som arbetar inom akutsjukvården."
*653  $aPalliativ vård$2Svensk MeSH
*653  $aPalliative Care$2MeSH
*850  $aMb
*852  $cWB310 Ternestedt
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till