Medicinska Ord : en biomedicinsk uppslagsbok
  • 8 uppl.
  • 508 sidor 23 cm
Anmärkning: Allmän
  • Upplaga med interaktivt webbmaterial. Logga in med användarnamn och lösenord som finns noterat i bokens pärm. Kontakta biblioteket för inloggningsuppgifter om du inte har tillgång till boken. Endast en användare åt gången per inloggning.
  • Medicinska Ord (MO) är en aktuell medicinsk uppslagsbok som förklarar innebörden av termer från sjukvården, medicinska basvetenskaper och medicinsk forskning. Befintliga läkemedel är med några undantag inkluderade, liksom ett urval termer från odonto­logi, vetenskapsmetodik, lagstiftning och administration. Termer i grekisk-latinsk grundform har tagits med om de ingår i andra termer och belyser vad de innebär. MO är alltså betydligt mer än en översättande ordbok. De flesta texterna innehåller förklaringar som beskriver till exempel kroppens biokemi och struktur, ett organs funktioner, en sjukdomsprocesser, en sjukdoms ärftlighet eller ett läkemedels verkningssätt. Hänvisningar mellan artiklarna fördjupar informationen. Inför åttonde upplagan har en omfattande komplettering och revision utförts. Upplagan har alltså många nya uppslagsord, och många förändringar och tillägg har gjorts i tidigare befintliga texter. Läsaren har tillgång till en digital version som visar hela innehållet och har fritextsökning. MO riktar sig i första hand till dem som utbildar sig inom vårdyrkena och till lärare inom dessa utbildningar. Boken är också av intresse för dem som är verksamma inom sjukvården och dess administration och tillsyn. Den är också till nytta för dem som kommer i kontakt med sjukvården som patienter eller närstående samt för journalister, jurister, socionomer med flera.
*00002009cam a22004458a 4500
*00191315
*00520230215111738.0
*008230203|2023    sw ||||e||||||||| 0|swe||
*020  $a9789144161747$qdanskt band
*035  $a(BOKR)9789144161747
*035  $a(SE-LIBR)bsvg2w9s8kkc131g
*041  $aswe
*060  $aW15
*100  $aMalmquist, Jörgen,$d1937-
*24510$aMedicinska Ord :$ben biomedicinsk uppslagsbok /$cJonny Hallberg, Jonny Hallberg, Jörgen Malmquist, Bengt Lundh.
*250  $a8 uppl.
*264 1$bStudentlitteratur AB,$c2023
*300  $a508 sidor$c23 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*500  $aUpplaga med interaktivt webbmaterial. Logga in med användarnamn och lösenord som finns noterat i bokens pärm. Kontakta biblioteket för inloggningsuppgifter om du inte har tillgång till boken. Endast en användare åt gången per inloggning.
*520  $aMedicinska Ord (MO) är en aktuell medicinsk uppslagsbok som förklarar innebörden av termer från sjukvården, medicinska basvetenskaper och medicinsk forskning. Befintliga läkemedel är med några undantag inkluderade, liksom ett urval termer från odonto­logi, vetenskapsmetodik, lagstiftning och administration. Termer i grekisk-latinsk grundform har tagits med om de ingår i andra termer och belyser vad de innebär. MO är alltså betydligt mer än en översättande ordbok. De flesta texterna innehåller förklaringar som beskriver till exempel kroppens biokemi och struktur, ett organs funktioner, en sjukdomsprocesser, en sjukdoms ärftlighet eller ett läkemedels verkningssätt. Hänvisningar mellan artiklarna fördjupar informationen. Inför åttonde upplagan har en omfattande komplettering och revision utförts. Upplagan har alltså många nya uppslagsord, och många förändringar och tillägg har gjorts i tidigare befintliga texter. Läsaren har tillgång till en digital version som visar hela innehållet och har fritextsökning. MO riktar sig i första hand till dem som utbildar sig inom vårdyrkena och till lärare inom dessa utbildningar. Boken är också av intresse för dem som är verksamma inom sjukvården och dess administration och tillsyn. Den är också till nytta för dem som kommer i kontakt med sjukvården som patienter eller närstående samt för journalister, jurister, socionomer med flera.
*653  $aTerminologi som ämne$2Svensk MeSH
*653  $aTerminology as Topic$2MeSH