Psykologi för sjuksköterskor
  • 2 uppl.
  • 306 sidor illustrationer
Anmärkning: Allmän
  • Upplaga med interaktivt webbmaterial. Logga in med användarnamn och lösenord som finns noterat i bokens pärm. Kontakta biblioteket för inloggningsuppgifter om du inte har tillgång till boken. Endast en användare åt gången per inloggning.
  • Förståelsen av människan som patient, närstående och personal i vården står i fokus för den här boken. Den introducerar relevanta psykologiska teorier och begrepp och beskriver olika psykologiska inriktningar som kan bredda sjuksköterskans kunskap om hur människor fungerar psykologiskt och på det viset ge reflektionsunderlag genom hela vårdprocessen.Ambitionen är att underlätta för sjuksköterskan att använda psykologiska teorier med utgångspunkt i sitt eget professionsansvar och det omvårdnadsvetenskapliga perspektiv som professionen vilar på. En nyhet i denna upplaga är berättelsen om Kim, som återkommer i varje kapitel, och som växer fram och fördjupas genom exempel och reflektionsfrågor.Psykologi för sjuksköterskor riktar sig främst till studerande i sjuksköterskeprogrammen på grund eller avancerad nivå, men kan även användas av yrkesverksamma.“Äntligen en bok om psykologi som kan läsas ur ett omvårdnadsperspektiv och ge klarhet i hur dessa teorier kan relatera till sjuksköterskans omvårdnadsarbete! Den är lättläst, välarbetad, välskriven, lättförståelig och rolig att läsa!”Marianne Kisthinios, universitetsadjunkt på Malmö högskola.Extern resurs till bokenPå https://site.uit.no/psykhel/ (Psykisk helseportal) finns miniföreläsningar, reflektionsfrågor och självtest som stöd för lärandet.
*00006166cam a22011537a 4500
*00183065
*00520200827151815.0
*008200710|2020    sw ||||e||||||||| 0|swe||
*020  $a9789144138008$qhäftad
*035  $a(SE-LIBR)bn59szdz88wqtd5l
*041  $aswe
*050  $aBF
*060  $aWY
*084  $2kssb/8
*1001 $aWiklund Gustin, Lena,$d1960-$4aut$0https://libris.kb.se/c9pszcww4h972kq#it
*24010$lSvenska
*24510$aPsykologi för sjuksköterskor /$cLena Wiklund Gustin.
*250  $a2 uppl.
*264 1$bStudentlitteratur AB,$c[2020]
*264 4$c©2020
*300  $a306 sidor$billustrationer
*500  $aUpplaga med interaktivt webbmaterial. Logga in med användarnamn och lösenord som finns noterat i bokens pärm. Kontakta biblioteket för inloggningsuppgifter om du inte har tillgång till boken. Endast en användare åt gången per inloggning.
*520  $aFörståelsen av människan som patient, närstående och personal i vården står i fokus för den här boken. Den introducerar relevanta psykologiska teorier och begrepp och beskriver olika psykologiska inriktningar som kan bredda sjuksköterskans kunskap om hur människor fungerar psykologiskt och på det viset ge reflektionsunderlag genom hela vårdprocessen.Ambitionen är att underlätta för sjuksköterskan att använda psykologiska teorier med utgångspunkt i sitt eget professionsansvar och det omvårdnadsvetenskapliga perspektiv som professionen vilar på. En nyhet i denna upplaga är berättelsen om Kim, som återkommer i varje kapitel, och som växer fram och fördjupas genom exempel och reflektionsfrågor.Psykologi för sjuksköterskor riktar sig främst till studerande i sjuksköterskeprogrammen på grund eller avancerad nivå, men kan även användas av yrkesverksamma.“Äntligen en bok om psykologi som kan läsas ur ett omvårdnadsperspektiv och ge klarhet i hur dessa teorier kan relatera till sjuksköterskans omvårdnadsarbete! Den är lättläst, välarbetad, välskriven, lättförståelig och rolig att läsa!”Marianne Kisthinios, universitetsadjunkt på Malmö högskola.Extern resurs till bokenPå https://site.uit.no/psykhel/ (Psykisk helseportal) finns miniföreläsningar, reflektionsfrågor och självtest som stöd för lärandet.
*653  $aPsykologi$2Svensk MeSH
*653  $aPsychology$2MeSH