Omvårdnadens grunder perspektiv och förhållningssätt
  • WY Omvårdnadens
Uniform titel
  • Svenska
  • Omvårdnadens grunder perspektiv och förhållningssätt
  • Studentlitteratur AB, 2019
  • WY
  • WY11
Upplaga
  • 3 uppl.
  • 712 sidor
Anmärkning: Allmän
  • Upplaga med interaktivt webbmaterial. Logga in med användarnamn och lösenord som finns noterat i bokens pärm. Kontakta biblioteket för inloggningsuppgifter om du inte har tillgång till boken. Endast en användare åt gången per inloggning.
  • Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt syftar till att belysa omvårdnad ur olika perspektiv, för att ge underlag till kritisk diskussion och utveckling av ett reflekterat förhållningssätt i omvårdnadsarbetet. Omvårdnad definieras inte entydigt, men genom att belysa det ur olika perspektiv skapas utkikspunkter från vilka omvårdnad kan ”ses”, studeras och problematiseras. Boken har fokus på omvårdnad i allmänmänsklig bemärkelse. Den behandlar det som kan ses som generell kunskap om omvårdnad. Det återfinns inom flera specialområden såsom äldreomsorg och kirurgisk vård – men då är sådan kunskap anpassad och knuten till specifika villkor och omständigheter inom respektive område. På det viset kan bokens kapitel lika väl läsas i en kurs om specialområden inom omvårdnad. Patienten som person brukar betraktas som omvårdnadssituationens centralagent. Betydelsen av hur vi ser på och vilka bilder vi har av människan är väl omskrivet i litteraturen kring omvårdnad. Varje person har sin livscykel, sin biografi och lever i sitt sammanhang. Behovet av självständighet liksom beroendet av andra och varandra blir särskilt påtagligt då hälsan sviktar. Boken är uppbyggd av 25 kapitel som är grupperade i fyra delar: Omvårdnad i ett historiskt perspektiv, Livscykel och omvårdnad, Förutsättningar för omvårdnad och Handlingsområden i omvårdnad. Bokens kunskapsunderlag utgörs av empiriska forskningsresultat, teori, filosofi och praktiska exempel. I boken medverkar 29 svenska experter, varav flertalet sjuksköterskor med doktorsexamen. Denna tredje upplaga är kraftigt omarbetad och flera kapitel är nyskrivna.
*00001166cam a22003018a 4500
*00181770
*00520190719080044.0
*008190718|2019    sw ||||e||||||||| 0|swe||
*020  $a9789144123189$qhäftad
*035  $a(SE-LIBR)3dhmpmln1m0w1rb0
*041  $aswe
*060  $aWY
*060  $aWY11
*084  $2kssb/8
*24010$lSvenska
*24510$aOmvårdnadens grunder $bperspektiv och förhållningssätt$c/ Redaktörer: Febe Friberg, Joakim Öhlén
*250  $a3 uppl.
*264 1$bStudentlitteratur AB,$c2019
*300  $a712 sidor
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*500  $aUpplaga med interaktivt webbmaterial. Logga in med användarnamn och lösenord som finns noterat i bokens pärm. Kontakta biblioteket för inloggningsuppgifter om du inte har tillgång till boken. Endast en användare åt gången per inloggning.
*520  $aOmvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt syftar till att belysa omvårdnad ur olika perspektiv, för att ge underlag till kritisk diskussion och utveckling av ett reflekterat förhållningssätt i omvårdnadsarbetet. Omvårdnad definieras inte entydigt, men genom att belysa det ur olika perspektiv skapas utkikspunkter från vilka omvårdnad kan ”ses”, studeras och problematiseras. Boken har fokus på omvårdnad i allmänmänsklig bemärkelse. Den behandlar det som kan ses som generell kunskap om omvårdnad. Det återfinns inom flera specialområden såsom äldreomsorg och kirurgisk vård – men då är sådan kunskap anpassad och knuten till specifika villkor och omständigheter inom respektive område. På det viset kan bokens kapitel lika väl läsas i en kurs om specialområden inom omvårdnad. Patienten som person brukar betraktas som omvårdnadssituationens centralagent. Betydelsen av hur vi ser på och vilka bilder vi har av människan är väl omskrivet i litteraturen kring omvårdnad. Varje person har sin livscykel, sin biografi och lever i sitt sammanhang. Behovet av självständighet liksom beroendet av andra och varandra blir särskilt påtagligt då hälsan sviktar. Boken är uppbyggd av 25 kapitel som är grupperade i fyra delar: Omvårdnad i ett historiskt perspektiv, Livscykel och omvårdnad, Förutsättningar för omvårdnad och Handlingsområden i omvårdnad. Bokens kunskapsunderlag utgörs av empiriska forskningsresultat, teori, filosofi och praktiska exempel. I boken medverkar 29 svenska experter, varav flertalet sjuksköterskor med doktorsexamen. Denna tredje upplaga är kraftigt omarbetad och flera kapitel är nyskrivna.
*653  $aNursing Care$2MeSH
*653  $aOmvårdnad$2Svensk MeSH