Med bibl SkaS

Förövarpsykologi : om våldtäkt, incest och pedofili
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • WM607 Kwarnmark
Personnamn
Uniform titel
  • Svenska
Titel och upphov
  • Förövarpsykologi : om våldtäkt, incest och pedofili
Utgivning, distribution etc.
  • Natur och kultur, Stockholm : 1999
National Library of Medicine (NLM) klassifikationskod
  • WM607
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
  • Vndp
  • Vlbd
Fysisk beskrivning
  • 152 s.
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Vad är det som försiggår inom en person som begår ett brott som omvärlden ser med avsky? Vill vi över huvud taget förstå de personer som utför dessa gärningar? Författarna till denna bok är båda verksamma som psykologer inom kriminalvården och arbetar med de allra tyngst belastade förövarna de som begår sexuella övergrepp. Med utgångspunkt i psykodynamisk teori tar författarna upp brottets psykologi och ger ett försök att skissa förövarens psykologiska bakgrund. De ställer sig frågan: Vad vill den här personen egentligen säga med sina handlingar? Här ges en översikt över olika förhållningssätt och behandlingsvägar när det gäller sexualbrott. I den kliniska verksamheten med dessa förövare är kartläggande av deras livshistorier ett viktigt instrument för att patienten ska få en bättre förståelse av sig själv. Grundsynen är att dessa människor orsakar andra människor stort lidande utifrån sitt eget lidande och målet är att patienten förstår den personliga innebörden av det övergrepp han begått.
Indexterm - Okontrollerad
Personnamn
Ägande institution
  • Mb
  • 91-27-06179-5
*000     nam a       3a
*00124425
*008      |        sw     e|    |||| 0|swe||
*020  $a91-27-06179-5$x91-27-06179-5
*041  $aswe
*060  $aWM607
*084  $aVndp$2kssb
*084  $aVlbd$2kssb
*1001 $aKwarnmark, Elisabeth
*24010$lSvenska
*24510$aFörövarpsykologi :$bom våldtäkt, incest och pedofili
*260  $aStockholm :$bNatur och kultur,$c1999
*300  $a152 s.
*520  $aVad är det som försiggår inom en person som begår ett brott som omvärlden ser med avsky? Vill vi över huvud taget förstå de personer som utför dessa gärningar? Författarna till denna bok är båda verksamma som psykologer inom kriminalvården och arbetar med de allra tyngst belastade förövarna de som begår sexuella övergrepp. Med utgångspunkt i psykodynamisk teori tar författarna upp brottets psykologi och ger ett försök att skissa förövarens psykologiska bakgrund. De ställer sig frågan: Vad vill den här personen egentligen säga med sina handlingar? Här ges en översikt över olika förhållningssätt och behandlingsvägar när det gäller sexualbrott. I den kliniska verksamheten med dessa förövare är kartläggande av deras livshistorier ett viktigt instrument för att patienten ska få en bättre förståelse av sig själv. Grundsynen är att dessa människor orsakar andra människor stort lidande utifrån sitt eget lidande och målet är att patienten förstår den personliga innebörden av det övergrepp han begått.
*653  $aPsykoterapi$2Svensk MeSH
*653  $aPsychotherapy$2MeSH
*653  $aSexologi$2Svensk MeSH
*653  $aSexology$2MeSH
*653  $aIncest$2MeSH$2MeSH
*653  $aVåldtäkt$2Svensk MeSH
*653  $aRape$2MeSH
*653  $aPedofili$2Svensk MeSH
*7001 $aTidefors Andersson, Inga
*850  $aMb
*852  $cWM607 Kwarnmark
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till