Med bibl SkaS

Uniform titel
  • Svenska
Titel och upphov
  • Metoder för utvärdering av hälso- och sjukvård och organisationsförändringar : ett användarorienterat perspektiv
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2001
National Library of Medicine (NLM) klassifikationskod
  • W84.4
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
  • Vp:dd
  • Vpb
Fysisk beskrivning
  • 250 s.
Serietitel - biuppslagsform
  • Administrativ medicin
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Utvärdering är, precis som informationsteknologi (IT), numera en del av hälso- och sjukvården. Som hälso- och sjukvårdspersonal följer vi hur våra patienter svarar på viss behandling, och vi har en etisk förpliktelse att utvärdera vårt eget arbete. Som chefer och politiker behöver vi förvissa oss om att resurserna används så effektivt som möjligt och att vi kan förklara för allmänheten varför vi har träffat vissa val för deras räkning. Att lära sig om, och använda sig av, utvärdering bidrar till såväl vår personliga som vår yrkesmässiga utveckling. Vi utvecklar färdigheter som direkt kommer till användning i vårt dagliga arbete. Denna bok tillhandahåller verktyg för hur man skall förstå, planera och genomföra utvärderingar. Den ger såväl en introduktion till olika metoder, som en beskrivning av en "användarorienterad ansats för utvärdering", med avseende på program och reformer inom hälsoområdet. Ett syfte med boken är att presentera olika typer av utvärderingsmetoder och ge vägledning i hur de skall användas. Ett annat är att beskriva en användarorienterad ansats för utvärdering då detta är det mest kostnadseffektiva sättet att genomföra en utvärdering av ett hälsoprogram eller en hälsoreform. Boken riktar sig både till yrkesutövare inom hälso- och sjukvården och till politiker.
Indexterm - Okontrollerad
Ägande institution
  • MB
  • 91-44-01075-3
*000     nam a       3a
*00113298
*008      |        sw     e|    |||| 0|swe||
*020  $a91-44-01075-3$x91-44-01075-3
*0411 $aswe$heng
*060  $aW84.4
*084  $aVp:dd$2kssb
*084  $aVpb$2kssb
*1001 $aÖvretveit, John
*24010$lSvenska
*24500$aMetoder för utvärdering av hälso- och sjukvård och organisationsförändringar :$bett användarorienterat perspektiv
*249  $aUser-focused evaluation.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2001
*300  $a250 s.
*440  $aAdministrativ medicin
*520  $aUtvärdering är, precis som informationsteknologi (IT), numera en del av hälso- och sjukvården. Som hälso- och sjukvårdspersonal följer vi hur våra patienter svarar på viss behandling, och vi har en etisk förpliktelse att utvärdera vårt eget arbete. Som chefer och politiker behöver vi förvissa oss om att resurserna används så effektivt som möjligt och att vi kan förklara för allmänheten varför vi har träffat vissa val för deras räkning. Att lära sig om, och använda sig av, utvärdering bidrar till såväl vår personliga som vår yrkesmässiga utveckling. Vi utvecklar färdigheter som direkt kommer till användning i vårt dagliga arbete.$aDenna bok tillhandahåller verktyg för hur man skall förstå, planera och genomföra utvärderingar. Den ger såväl en introduktion till olika metoder, som en beskrivning av en "användarorienterad ansats för utvärdering", med avseende på program och reformer inom hälsoområdet.$aEtt syfte med boken är att presentera olika typer av utvärderingsmetoder och ge vägledning i hur de skall användas. Ett annat är att beskriva en användarorienterad ansats för utvärdering då detta är det mest kostnadseffektiva sättet att genomföra en utvärdering av ett hälsoprogram eller en hälsoreform. Boken riktar sig både till yrkesutövare inom hälso- och sjukvården och till politiker.
*653  $aUtvärderingsmetoder för hälso- och sjukvård$2Svensk MeSH
*653  $aHealth Care Evaluation Mechanisms$2MeSH
*653  $aQuality of Health Care$2MeSH
*653  $aVårdkvalitet$2Svensk MeSH
*653  $aKvalitetskontroll$2Svensk MeSH
*653  $aQuality Control$2MeSH
*850  $aMB
*852  $cW84 Øvretveit
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till