Med bibl SkaS

Att mötas i samtal inom cancervården.
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • W62 Faulkner
Personnamn
Uniform titel
  • Svenska
Titel och upphov
  • Att mötas i samtal inom cancervården.
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 1999
National Library of Medicine (NLM) klassifikationskod
  • W62
  • QZ200
Fysisk beskrivning
  • 205 s.
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Att kommunicera med cancerpatienter och deras anhöriga är svårt. Läkare, sjuksköterskor och andra vårdarbetare blir allt mer medvetna om vikten av att förbättra interaktionen och mötet med denna grupp. I den här boken beskrivs olika sätt att öka förmågan och känsligheten att känna igen och reagera på skilda problem av fysisk, psykologisk eller existentiell natur som cancerpatienten kan uppleva. Tonvikten i boken ligger på praktiska råd och anvisningar som genom åren har prövats i klinisk praxis. De har värderats och bedömts som effektiva av dem som använt dem. Författarna lyfter särskilt fram färdigheter och strategier som behövs för en god kommunikation mellan de vårdprofessionella och patienterna – i deras försök att anpassa sig till en skrämmande diagnos och en osäker framtid. I boken behandlas även frågor om hur de professionella själva kan hantera sina känslor och reaktioner i mötet med svårt sjuka människor.
Indexterm - Okontrollerad
Personnamn
Ägande institution
  • MB
ISBN
  • 91-44-00579-2
*000     nam a       3a
*00134545
*008      |        sw     e|    |||| 0|swe||
*020  $a91-44-00579-2$x91-44-00579-2
*0411 $aswe$heng
*060  $aW62
*060  $aQZ200
*1001 $aFaulkner, Ann
*24010$lSvenska
*24500$aAtt mötas i samtal inom cancervården.
*249  $aTalking to cancer patients and their relatives.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c1999
*300  $a205 s.
*520  $aAtt kommunicera med cancerpatienter och deras anhöriga är svårt. Läkare, sjuksköterskor och andra vårdarbetare blir allt mer medvetna om vikten av att förbättra interaktionen och mötet med denna grupp. I den här boken beskrivs olika sätt att öka förmågan och känsligheten att känna igen och reagera på skilda problem av fysisk, psykologisk eller existentiell natur som cancerpatienten kan uppleva. Tonvikten i boken ligger på praktiska råd och anvisningar som genom åren har prövats i klinisk praxis. De har värderats och bedömts som effektiva av dem som använt dem. Författarna lyfter särskilt fram färdigheter och strategier som behövs för en god kommunikation mellan de vårdprofessionella och patienterna – i deras försök att anpassa sig till en skrämmande diagnos och en osäker framtid. I boken behandlas även frågor om hur de professionella själva kan hantera sina känslor och reaktioner i mötet med svårt sjuka människor.
*653  $aLäkare-patientrelationer$vSvensk MeSH
*653  $aPhysician-Patient relations$2MeSH
*653  $aSjuksköterska-patientrelationer$2Svensk MeSH
*653  $aNurse-Patient relations$2MeSH
*653  $aCommunication$2MeSH
*653  $aKommunikation$2Svensk MeSH
*653  $aNeoplasms$2MeSH
*653  $aTumörer$2Svensk MeSH
*7001 $aStenlöf, Birgit$4Övers.
*850  $aMB
*852  $cW62 Faulkner
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till